Ambassaden

Har egentigen tänkt skriva tidigare men har varit död av trötthet så har inte orkat :P Men iaf så var jag ju på ambassaden i Tisdags, det var inte riktigt vad ag hade förväntat mig. Jag flög ner till Sthlm på måndgen och sov då på hotell, steg upp kl 6 och försökte äta frukost, vilket jag gav upp rätt så snabbt. Var typ alldeles för spänd för att få ner det. Sprang sedan in till 69:ans busshållsplats på sergels torg där vi träffades upp några explorius-studenter. Eftersom att jag nu bor i Piteå så var det första gången utanför fb jag snackade med dessa underbara!!!

Man kan ju i princip säga att ambassaden såg lite ut som ett fängelse, gråa hus och et högt stängsel runt. Vi var där ca kl 7, och hade tid 8:30, men kan säga att man inte borde vara där mycket senare för det blev snabbt en lång kö! man fick först gå igenom en säkerhetskontroll (som man har på flyget) samt lämna ifrån sig mobilen, sedan fortsätta upp till ett annat hus (var asnervös) fick ett nummer av en svennebanan-vakt och gick och satte mig och väntade på utbytisarna :) medans vi väntade på att sjäva allt skulle öppna (var inne 8, och öppnar 8:30) så satt vi och snackade och helt plötsigt sa dom i högtalarna att typ "this is a working enviroment, please lower your voices" vi skrattade iprincip bort det och fortsatte snacka, tills dom för andra gången sa detta i högtalarna och att dom strax skulle öppna. Dom öppnade och vi fortsatte snacka lite smått då de för en 3:e ggn sa det i högtalarna samt att svenne vakten kom och pekade på 3 tjejer från mitt lilla "gäng" och sa kom med mig... Första tanken var ju totalt att dom skulle bli utskickade, meeen dom fick sitta i lekrummet :P 

Fick iaf gå till första luckan där det satt en superschyst amerikanare, där lämnade man in alla sina papper, han kollade igenom så att jag hade allt där, tittade upp på mig igen och ba "great job sara! just go, sit down and we'll call your name for fingerprints and an interview" fyfan vilken lättnad alltså! att veta att allt var med och att det var okej :) fick sedan vänta ett tag innan dom ropade upp mitt namt, gick till ett litet bås där jag tog fingeravtryck, fick gå och sätta mig igen, vänta och blev uppropad igen. Gick fram till båset där en amerikanska satt, detta var intervjun: Hi sara, so which grade are you in? "10 grade" so you just finished your first year in the gymnasium? "yes" okay, so where will you live during your stay? "I don't really know yet" well, good luck with that and we will send you your visa in about a week. Alltså inte så speciellt svårt :) 


Men iaf, nu ska jag sova! ska ju upp och jobba imorgon (idag typ,,,) 

Puss!
Ps. ursäkta alla stavfel, är trött och orkar inte fixa 


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Hej, jag har suttit o läst igenom hela din blogg nu måste säga att den är riktigt bra. Jag sitter i bilen o är så himla åksjuk men jag kunde bara inte sluta läsa. Den är så spännande på.något sätt. I alla fall så skulle jag också vilja åka, fast om två år. Måste man börja ansöka o så typ nu? Hur gjorde du när du först skulle fråga dina föräldrar? För mina bara dissade det direkt när jag sa att det kostar typ 100000 minst..

2012-06-30 @ 16:09:43
URL: http://angres.blogg.se
Postat av: Rebecka

Oj jag råkade skicka kommentaren innan jag var klar, haha. Men har du några bra tips? Jag förstår om du kanske har fullt upp men jag skulle vara extremt tacksam för svar. Du kan ju bara svara på.min blogg så e det kanske enklare. Hoppas du får ett toppen år. Ser fram emot att läsa om det. Kram / Rebecka

2012-06-30 @ 16:11:58
URL: http://angres.blogg.se
Postat av: Sandra - If it comes in pink

Jag hoppas att det går bra för mig också, ska dit om en och en halv vecka (ska åka som collegestudent). Jag har lagt till dig i min länklista över USA-bloggar :)

2012-07-01 @ 21:28:01
URL: http://if-it-comes-in-pink.blogspot.se
Postat av: rebecka

sv: tack för ditt svar o tack för tipsen! Detta är ju något jag verkligen vill göra o jag tänker följa din resa här på bloggen. Är det bestämt att du ska till Texas? Hur mycket blir den sammanlagda kostnaden? 100 000? Är det inräknat med nöjen o shopping varje månad då?
Kram Rebecka!

Svar: Vad härligt!! :D Asså det kan ju säkert ändras vart jag ska bo, men just nu står det fortfarande texas :) totalt ligger det väl kring 100 000, då räknar man organisation ca 75 000 eller något sånt, sedan visum, fygtillägg mm, så med pengar under året kanske det blir lite till också :)
Sara

2012-07-01 @ 23:03:11
URL: http://angres.blogg.se
Postat av: Maya

Men så spännande, nu börjar det ju röra på sej! Och innan Du drar måste vi ju ta en photo shoot, okej?? ;)

Kram!

Svar: ja det är så himla spännande!!! det tycker jag verkligen :)
Kraam!
Sara

2012-07-02 @ 07:46:05
URL: http://maypel.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0