There's nothing you can't do

Mån 18/7-11

Sanna: Hej! Har blivit lite beroende av att läsa utbytesbloggar haha, så hittade din och många andras som ska åka 12/13. Vill nämligen också det, men min mamma och pappa går inte riktigt med på det eftersom det kostar väldigt mycket.. du kanske har några bra tips?:)är sjukt avundsjuk på alla er som fått tillåtelse!! hoppas jag får åka ändå!

Hej sanna! Du ska veta att du inte är ensam om att vara beroende av dem, haha! och vad kul att du hittade hit!! :)
Det som föräldrarna ofta inte förstår är att ett utbytesår betyder så mycket mer än vad de någonsin skulle kunna förstå! Ibland kan även föräldrarna försöka skylla på pengarna då det egentligen är så att de bara inte vågar skicka iväg sitt barn i ett helt år (detta kan jag ju iof inte säga gäller alla).
Jag var tvungen kämpa för att få dom (framförallt min pappa) att ens fundera på saken.
På grund av detta så gjorde jag ett häfte med massvis med fakta, allt från "början till slut" alltså från anmälan till hemgång, steg för steg.
I detta häfte skrev jag även om "ekonomin", jag skrev upp alla saker som skulle kosta, visum, vaccinationer, försäkring mm och kom fram till ett pris(ha i tanken, "hur mycket skulle jag kunna bidra med?". Vi tog ett "snack" om utbytesåret och då bla. ekonomin, vi kom fram till att jag kommer betala ca 75% av programavgiften.


Jag hoppas att detta hjälper lite! kan göra en liten lista:

*Visa att du är mogen(hjälp till med tvätten mm)
*Visa att detta inte bara är en sak du på sekunden kom på, visa att du tänkt igenom det,
*Hur mycket kan du bidra med... (försök spara så mycket som möjligt, t.om småpengar kan bli mycket)
*Argumentera med att du faktiskt kostar Ca 30 00 kr /år hemma!!
*Ta upp idén någon gång då och då (tjata dock inte, funkar absolut inte för mig!)
*Ge inte upp!!


ojojoj, det blev långt, hoppas du orkade läsa och att det var till hjälp!! LYCKA TILL!!!

Edit: Rensade ut lite gamla papper och kolla vad jag hittade!! 
Hmm..det är nog inte riktigt meningen att ha såhär många, haha ;d

Kraaam//Sara

Kommentarer
Postat av: ebba

haha jag har också en massa sånnadär broschyrer hemma! tror jag måste samla ihop och se hur många de faktiskt är! ;)

2011-07-18 @ 18:32:10
URL: http://ebbablixth.blogg.se/
Postat av: Vanna

Hej :) hittade din blogg har om dagen när jag googlade runt lite. Jag hållet på med att göra en '12-13 USA blogglista på utbytesstudent.se forumet, och tänkte bara informera att din blogg finns nu också där. Om du vill komma och checka ut andra bloggar eller om du själv inte vill att din blogg ska vara med i listan så är det bara att komma och säga. :)



http://www.utbytesstudent.se/forumo/index.php?/topic/865-bloggar-1213/



Hoppas dock att du är okej med detta. :)

2011-07-19 @ 10:44:45
Postat av: Vanna

Oj, ursäkta jag såg precis att din blogg redan fanns med i listan. :D

2011-07-19 @ 10:50:11
Postat av: elin

Heej, jag ska nog åka 2012/2013 som utbytesstudent till usa! det skulle vara roligt om du kunde adda mig på msn så kan vi prata lite! Skulle vara roligt att prata med någon som har samma drömmar:D

2011-07-19 @ 15:20:34
Postat av: IdaJennySofia

hej :) ska också åka till usa 12/13, och tänkte länka dig på min blogg och undrade om du också kan länka mig? :)

2011-07-19 @ 16:32:49
URL: http://bloggida.blogg.se/
Postat av: KAROLINA

Har också en hel bunt med broschyrer hemma, haha. Plockade på mig precis allting som fanns på gymnasiemässan i höstas, så det är väl inte så konstigt egentligen... c:

2011-07-19 @ 21:34:21
URL: http://everylastminute.blogg.se/
Postat av: KAROLINA

sv: Yes! självklart, lägger upp dig c:

2011-07-20 @ 12:04:21
URL: http://everylastminute.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hejsan, en till 12/13:are som skulle vilja nyta lite länkar, går det för sig måntro? ;)

kram

2011-07-28 @ 22:14:18
URL: http://alexandrafredblad.spotlife.se/
Postat av: jenny

hej, jättebra tips :) men jag undrar det med kostnaderna, hur mycket har du räknat med att allt som allt blir samt enskilda saker så som vaccinationer och allt sådant? funderar också på att åka nästa år, men känns lite jobbigt att lämna klassen som jag redan trivs med, går första året på gymnasiet, vilket år går du? eller alltså efter vilket år blir det du åker efter? superbra blogg verkligen! har fastnat för den! kram

2011-09-16 @ 18:46:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0