Q&A

Hej. 
jag måste bara fråga dig en sak. 
när du åkte till usa, åkte du efter nian eller efter första året på gymnasium ? och hur gammal var du då ? :)

Jag åkte efter första året och var/är 17 år. För mig var det en bra ålder, även fast man inte får ta studenten med klassen :)

Halloj! jag vill VERKLIGEN åka till USA efter första året på gymnasiet (går i 9an nu) och gaah!! har hittat din blogg och följer den även på bloglovin, och fyy vilket lyckat första möte!! 

gillar din blogg starkt!!
:D

Om du vill åka, så åk! Det är en helt galen upplevelse som du aldrig kommer glömma! Berätta gärna hur det går! :D Ååh tack!! även fast jag inte bloggat så mycket på sistone.

Hur mycket kostade det för dig att åka? Allt som allt alltså. Funderar också på att åka iväg om något år. 

Det kostar ca 70.000 i grundavgift, därefter kommer en försäkring på ca 6.000, läkarbesök för ca 1.500, flygtillägg samt valutatillägg för ca 8.000, ambassaden för ca 2.000 (inte räknat med resan till stockholm) och så finns det nog några fler saker. Jag tror att det blev ca 90.000 totalt, inte räknat med fickpengar...

Måste du gå om de två andra åren på gymnasiet sen när du kommer hem från USA? 
kram :)

Ja, eller jag börjar 2:a året när jag kommer tillbaka, så jag kommer gå med 96:orna.
Utbytesåret räknas inte som ett "studie år" :)

Dricker man lika mycket i USA som i Sverige? Har hört att föräldrarna är mycket hårdare där än i Sverige?

Hmm, alltså nja detkan jag väl inte säga att man gör. Festa här är lite utav en annan sak, de flesta sitter bara och röker på och "chillar". Annars kan ordet "Party" vara något missledande beroende på vilka personer du hänger med. Party är inte bara vanligt festa där folk kommer med alkohol, utan även party där folk tar med sig mat och sitter ute och grillar/tittar på tv eller här i Texas- Linedance... Jag bor ju i en storstad vilket betyder att folk inte är riktigt lika religösa vilket betyder att dom inte är lika stränga. Men jag upplever att det är i princip samma.

Hej! Älskar din blogg, jag har alltid velat åka till USA och vara utbytesstudent som du, och tycker det är jätte kul att du skriver om det! Men kan du inte slänga in lite bilder på skolan och området där du bor, och där du brukar vara? 
Skulle vara jätte kul! :)

Tack så jätte mycket! :D Vad kul! Jag ska försöka mitt bästa att förbättra mig, det gäller bara att hitta tid :)

Riktigt fina bilder!! 
har du instagram där du brukar lägga upp bilder? :) 
kram!

Tack så mycket! Jag heter Saraaahen på instagram :)
Kram!

Supersnygga bilder!!

Man tackar! D

Hej, kom in på din blogg av en slump och blev otroligt chockad när jag såg att du också gått på lärkan, shit vad häftigt att du tog dig till USA, har haft samma dröm i flera år att fara som utbytesstudent dit men det har som aldrig blivit av :-( Hoppas allt går bra där!

Haha ja världen är liten, eller iaf Luleå! Jo allt går bra här, tack! :D

Din blogg är lätt den bästa av "utbytes bloggarna", keeeep going guuurl

Tack tack tack! :D Tnx I will!

Vad menar du med stanna längre. Att du vill det eller dina föräldrar när de kommer? :)

Jag tänker stanna längre efter året, men bara till slutet av Juni. När mina föräldrar kommer så ska vi fara på en liten roadtripp innan jag far hem :)

hejj! kan du berätta om hur det gick till för dig att bli utbytesstudent? skulle hur gärna som helst göra samma :D

Hej, Självklart! Det mesta man får göra som blivande utbytesstudent är att vänta, så förbered dig på det! Du kommer först att skicka in en ansökan, därefter får du fara på en intervjuv med en representant från din organisation. Därefter får du ett brev som med 99.9% säkerhet säger att du är approved och du blir frågad om du vill fortsätta. När du har skickat in det får du tillbaka 1000 papper som du måste fylla i, fara till doktorn med samt få dina lärare att skriva på. Detta brukar ta rätt länge om du inte försöker fixa det på direkten. När du väl skriit på alla papper osv så skickar dom det till USA/Dit du vill fara, och där godkänner dom dig. Efter det börjar dom äntligen leta familj, men förbered dig på flera månader av väntan!! I Juni någon gång så behöver du fara till Ambadssaden i Stockholm för att fixa visum och var inte nervös för det. Det är enklare än vad man tror, ha bara alla papper med dig och kom TIDIGT! 
Om du har några mer frågor så är det bara att fråga! :D

Förlåt för att det tog år att svara, men hoppas det hjälper ändå! 

Fråga gärna ännu mer! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0