Visum

I postlådan idag låg det ett kuvert från Explorius. Detta innhöll nämligen DS-2019 som behövs för att kunna söka visum. Sedan tidigare har man kunnat fylla i DS-160 viket är själva "frågepappret" som man ska fylla i. dock så behövde jag lite info från det nya pappret för att kunna göra klart det. Sen är det en massa andra saker som behövs till visum-ansökan. Tänkte göra en checklista så man ser vad man har att göra. Explorius har reserverat tid för oss studenter den 26 juni, däför är det bara att se till att bli klar. Det kan ju liksom vara kul att ha några andra att snacka med under tiden man är där. 

[x] Ett gilltigt pass

[ ] Fotografi som är 5x5 cm, ansiktet ska täcka ca 50% av fotot och mot en vit bakgrund, ett till DS-160 och ett löst

[ ] Ett orginal kvitto från banken för ambassad besök (1120 sek), ska vara underskrivet av banken (internetkvitto funkar inte)

[ ] Bekräftelse sida från DS-160

[ ] Ett frankerat kuvert för 72 kr

[x] DS-2019 pappret påskrivet av student (mig)

[ ] "Proof of founds to cover all expenses" I princip ett brev som föräldrarna skrivit där det står att de ansvarar finansiellt.

[ ] Personbevis, ett "120-personbevis med alla relationer" (ska gå till Skattemyndigheterna imorgon och fixa det)

[x] Sevis fee, betalade denna med sista räkningen

Får hoppas att det går rätt så snabbt att fixa allt, men man får väl lägga ner lite energi på det innan man börjar jobba. Sen ska vi se om jag ska fixa ett ICA-banken kort att ha med eftersom att det är gratis uttag (det tas annars en avgift för varje uttag förutom valuta-avgiften) jag kommer också att ha med mig mitt Visa så ska det nog funka i alla affärer. Nu är det bara att börja fixa. Äntligen händer det saker!!




Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej! Vad roligt att du ska till USA! Tänkte bara säga att alla bankomater i USA har börjat ta ut en avgift på 2-3 dollar när man tar ut pengar, oavsett bankkort man har. Jag har icabanken men var ändå tvungen att betala avgiften varje gång jag tog ut pengar när jag var i USA april-maj i år. Någon ny regel USA har kommit på.



Hoppas utbytesåret blir helt awesome!

2012-06-12 @ 21:05:15
URL: http://sofieaupairusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0